Monday, October 5, 2009

Ceng Ceng Ceng...


Pernah dengar pasal 'Tune Talk' tak?

Jangan risau. Aku bukan ejen nak jual line telefon kat ko. Aku cuma nak tarik perhatian ko kat satu aspek 'marketing' yang kini di canang-canang di media Malaysia kita ni. Kalau ko perasan, 'Tune Talk' ada offer skim insurans percuma bernilai RM100,000 bagi semua pelanggan-pelanggan mereka.

Menarik tu...

Aku pun pegi la jenguk website diorang. Aku pun mula la cari halaman yang berkaitan dengan offer insurans percuma ni. Dua tiga klik lepas tu, aku pun sampai la kat sini. Aku pun mula la baca.

Rupa-rupanya, ko kena maintain kredit minima sebanyak RM30 sebulan, selama DUA bulan (60 hari) berturut-turut dari tarikh mula pengaktifan. Baru ko akan dapat dapat coverage, yang HANYA akan bermula pada hari ke 61 dari tarikh mula pengaktifan. Klik kat sini kalau ko tak percaya.

Aikkk! Apa cerit ni geng?

Aku pun makin 'curious'. Aku pun klik kat link yang bertulis 'Policy Wording'. Sebuah dokumen PDF pun muncul di skrin aku.

Ceng ceng ceng...

Sila ambil perhatian pada Perkara 14 di bawah tajuk 'Exclusions'.

"The Insured engaging in motorcycling or any accidents arising out of motorcycle racing, pace-making, reliability trial or speed testing."

Apa makna nya?

Maknanya, SEMUA penunggang motorsikal TIDAK layak untuk buat sebarang tuntutan insurans melalui skim ini. SEMUA PENUNGGANG MOTORSIKAL! Bukan saja mereka-mereka yang memang sepatutnya tak layak seperti pelumba haram dan mereka-mereka yang sebulu dengan nya.

Kata kuncinya di sini ialah, SEMUA PENUNGGANG MOTORSIKAL. Ini termasuklah pakcik-pakcik yang menjaja aiskrim, roti, surat khabar, awek-awek korang yang guna skuter nak pegi kelas, member-member korang yang belum mampu lagi untuk beli kereta, mak ayah kita di kampung yang lebih suka naik motor dari naik kereta dan sebagainya.

Tak percaya?

Pegi kat halaman FAQ diorang kat sini. Soalan nombor 10 dalam senarai tu berbunyi:

"Can I claim my Free PA Insurance if I were involved in a motorcycle accident?"

Jawapan yang di beri berbunyi:

"The Free PA is not valid for subscribers who are engaging in motorcycling or any accidents arising out of motorcycle racing, pace-making, reliability trial or speed testing."

Cofirmed! Polisi insurans 'PERCUMA' ni tak akan 'cover' korang semua yang menunggang motor.

Amacam geng? Mau?

Hehehe...




PS : Aku puas cari website 'Tune Talk' ni dalam versi Bahasa Malaysia. Tak jumpa. Masih dalam proses pembikinan kot...

No comments: