Sunday, July 25, 2010

Aku, April Wheeler Dan Sebotol Minuman Soda Bergas : Atau Mengapa Orang Yang Belum Kahwin Tidak Digalakkan Membaca Novel Richard Yates Yang Ini


Ini bukan reviu. Tak perlu ada spoiler warning sebab aku bukan nak tulis apa-apa yang penting mengenai plot novel 'Revolutionary Road'. Aku cuma nak cakap yang kalau ko belum kahwin, masih single, masih bahagia dengan status single ko, kalau boleh la kan, cuba elak dari baca buku Richard Yates ini. Aku tak larang ataupun tegah, jauh sekali dari itu. Tapi... Kalau nak baca jugak, aku nasihatkan agar ko mengambil iktibar yang positif dari apa yang dilalui oleh karakter-karakter di dalam buku ini.

Lagi-lagi kalau ko middle class, bercita-cita nak mendirikan keluarga di saberb-saberb comel di luar KL, berpendapatan agak selesa, ada 2 kereta, 2.4 orang anak, holiday overseas sekali setiap dua tahun etc, dll, dsb. Ko memang akan boleh relate gila babs dengan cerita nih! Semua peristiwa, perasaan gundah gulana yang dilalui oleh karakter-karakter novel ini akan menggoncang asas foundasi tanggapan molek ko mengenai kehidupan middle class yang mungkin ko anggap sebagai cita-cita yang bagus untuk dikejar.

Takut gak aku dibuatnya!

Oh ya... Aku tak tengok lagi versi wayang novel ini, so takpayah la tanya aku sama ada wayang itu sama atau tak dengan novel nih.

2 comments:

Faizah Roslaini said...

You ni En J mmg banyak duit kan buku you semuanya baru-baru.

Dengki!

Johnny B. Rempit said...

Heh!

Mana ada banyak duit! Itu beli kat cheap sale BookXcess. Separuh harga. Dalam zaman rasionalisasi subsidi ni, mana boleh beli selalu kat Kino, MPH. Kena pandai cari supply murah.