Wednesday, September 24, 2008

Makna 'Proletariat'...

Kalau korang dah tengok trailer 'Revolusi 48', korang akan terdengar seorang pejuang sayap kiri (aku tak kenal lagi siapa, kena tunggu pelancaran dokumentari) sebut perkataan 'proletariat'. Tergamam aku bila dengar perkataan yang 'simbolik' tu keluar dari mulut beliau. Hehehe...

Bagi mereka yang tak berapa faham makna perkataan tu, aku ada sediakan beberapa definisi perkataan tu kat bawah. Bagi mereka-mereka yang 'speek no inglish' (kamu tahu kamu siapa), aku ada gak cari definisi ayat tu dari Dewan Bahasa. Hehehe...

-The working class, especially those who lack capital and must sell their unskilled labour in order to survive.

-Wage workers. From the Communist Manifesto: "By proletariat [is meant] the class of modern wage laborers, who, having no means of production of their own, are reduced to selling their labor-power in order to live."

-Term given to the working class people in society.

-The working class, as it is referred to in Karl Marx’ Communist Manifesto. Marx predicts the eventual overtake of the Government by the Proletariat.

-golongan proletar; kaum buruh.

Aku tak sabar nak tengok dokumentari ni...

No comments: