Wednesday, September 17, 2008

Sequel '10 Tahun Sebelum Merdeka'...


Dengar sini semua!

Kepada semua peminat-peminat dokumentari '10 Tahun Sebelum Merdeka' arahan Fahmi Reza! Sequel kepada dokumentari tersebut akan dilancarkan tidak berapa lama lagi.

Blog baru tentang dokumentari ini ada di http://revolusi48.blogspot.com/
(Poster kat atas aku amik dari situ. Bukan aku yang buat.)

Detail lebih lanjut boleh korang dapat dari situ. Aku pun dah ada sediakan link ke blog tu kat sebelah.

Dokumentari '10 Tahun' lah yang telah membuka mata aku tentang sejarah Malaysia. Masa aku sekolah dulu, sikit sangat yang di ajar mengenai aspek perjuangan kemerdekaan oleh kumpulan sayap kiri. Cikgu aku ajar yang pejuang-pejuang sayap kiri ni semuanya 'sesat', semuanya 'komunis' yang 'tak bertuhan'. Sekarang baru aku tahu...

Ni bukan nya aku cakap kosong. Aku sendiri dah baca 2-3 buku yang Fahmi Reza rekomen. Aku mengaku yang aku ni jahil dalam bab sejarah Malaysia ni. Aku mengaku yang aku fail Sejarah masa SPM aku dulu. Aku memang benci teramat sangat subjek tu. Aku sendiri tak minat dan cikgu pun tak minat nak ajar aku! Sinergistik! Hahaha...

'10 Tahun' memang telah membuka mata aku. Sejak aku tengok dokumentari tu lah aku mula mengenali Allahyarham Rustam A. Sani. Aku mula mengenali beliau melalui blog '10 Tahun'. Perjuangan beliau dan juga bapanya.

Aku ingat lagi... Aku ada kena hantar dokumen kat Wisma Selangor Dredging. Boss takde kat ofis. Ada peluang nak ronda-ronda kat KLCC. Aku beli buku 'Social Roots of the Malay Left' kat Kinokuniya pada hari yang sama arwah meninggal. Ironik tak? Sebelum aku tengok '10 Tahun', aku langsung tak pernah dengar nama dia. Tak pernah langsung. Sikit pun...

Sekarang, aku akan tunggu dokumentari terbaru Fahmi Reza. Kalau '10 Tahun' dapat membuka mata aku, aku yakin yang 'Revolusi '48' akan membuka mata aku dengan lebih luas lagi.

2 comments:

Fahmi Reza said...

Bro, thanks sebab promo Revolusi '48 kat sini. Trailer pendek untuk Revolusi '48 dah keluar kat Youtube. Aku gerenti kau mesti layan punya lah.

http://www.youtube.com/watch?v=KLQLxtysGWE

Johnny B. Rempit said...

No problem bro. Kalau ada apa-apa update, kirim la email. Saya akan tolong semampu mungkin.