Wednesday, April 15, 2009

Aku, Paul Muad'Dib dan Karipap Berinti Melange

Confirm! Aku dah ketagih!

"Hi. My name is Johnny and I'm an addict."

"Hello Johnny!"

Kini aku sudah mula membaca buku kedua dalam siri novel-novel Dune, hasil tulisan (nukilan?) Frank Herbert yang bertajuk 'Dune Messiah'. Aku dapat habiskan novel pertama dalam siri ni, Dune, dalam masa 4 hari je. Bagi aku itu satu rekod peibadi.

Aku tak pernah begitu khusyuk. Begitu tekun. Seolah-olah aku berada di dalam cerita tersebut.

Seolah-olah aku sedang bersedih mengenangkan nasib Duke Leto Atreides yang mati akibat perbuatan khianat yang dirancang Baron Vladimir Harkonnen dan anak-anak buahnya Feyd dan Rabban. Seolah-olah aku sedang mengingati jasa-jasa Duncan Idaho dan Gurney Halleck yang terlalu setia kepada keluarga Atreides. Seolah-olah aku sedang bersusah payah menysuri padang pasir yang luas bersama-sama Lady Jessica. Seolah-olah aku sedang berkomplot dengan Naib-Naib dari sietch-sietch yang tersembunyi, jauh dan dekat, bersama-sama dengan Stilgar. Seolah-olah aku sedang menentang tentera Sardaukar bersama dengan sudara-saudara Fremen aku yang gagah. Seolah-olah aku sedang menunggang gergasi-gergasi Arrakis yang menakutkan. Seolah-olah aku sedang menggenggam sebilah chrysknife, menunggu masa untuk membenamkannya di hati askar-askar Harkonnen yang zalim.

Dah kronik dah aku ni...



YA HYA CHOUHADA!
LONG LIVE THE FIGHTERS!

No comments: