Wednesday, April 22, 2009

Aku, Sentimen Masyarakat dan Aksi-Aksi Ngeri di Hening Pagi : Makna dan Definisi Mat Rempit

Artikel di bawah ini adalah dari thestar.com.my.

Wednesday April 22, 2009
When a Mat Rempit is not a Mat Rempit
By Rashitha A. Hamid

KUALA LUMPUR: The Mat Rempit are a feared lot. They are a nuisance to fellow road users, they participate in illegal street racing and perform dangerous stunts, such as the wheelie, superman (lying flat on the seat), and scorpion (standing on the seat with one leg during a wheelie).

But who is a Mat Rempit? Even the police don’t seem to know.

With the Mat Rempit linked to criminal activities such as gangsterism, gang robbery, street fighting, assault, vandalism, theft and road-bullying, it seems they may not be Mat Rempit after all.

Federal Criminal Investigation Department Director Comm Datuk Seri Bakri Zinin said if a person, regardless of race, age or position in society are involved in criminal activities, they are criminals. The same goes to the Mat Rempit.

He said there are several reasons why youngsters are involved in illegal street racing.

The youngsters claim there is no proper place for them to relax during their spare time.

“They told us (police) that wherever they go they have to pay; and that is why they are involved in illegal racing, just to release tension and relax,” he said, adding that they don’t have to pay for illegal racing.

However, the police are against the Mat Rempit especially when it comes to public safety.

This is because they are involved in criminal activities, causing injuries and even deaths to their victims in some cases.

Comm Bakri said it was very difficult to track down these people as the police could only take action according to the law.

“We can’t be arresting all the Mat Rempits as not all of them are involved in criminal activities.

“When we arrest them, they admit being involved in illegal racing and not in criminal activities. And we don’t have proof that they are criminals,” he added.

He urged the public to furnish the police with information to eradicate the nuisance created by Mat Rempit.

Comm Bakri also urged parents to be aware of their children’s movements.

“Parents play a very important role in educating their children,” he stressed.

In a statement released by Bukit Aman yesterday, it was stated that 77 operations were conducted against the Mat Rempit since January with 181 of the bikers arrested.

Kalau nak tau makna Rempit, saya boleh tolong. Baca post saya yang membincangkan topik ini. Klik kat sini.

Kalau makna Mat Rempit lak, tu susah sikit la. Seperti yang di tulis di artikel di atas, si Mat Rempit ni tak semestinya penjenayah walaupun ada di kalangan mereka yang melakukan jenayah. Kebanyakan dari mereka cuma berlumba haram di jalan raya sahaja.

Aku kenal sangat perangai si Mat Rempit tipikal ini. Kalau mereka lepak di dalam satu kumpulan yang agak ramai (5 orang atau lebih), mentaliti 'geng' mereka akan muncul. Mereka akan bercakap debgan nada suara yang kuat, cuba menunjukkan yang mereka ini 'macho' dan 'cool'. Dengan izin, 'bravado'. Perkara normal bagi seorang pemuda lelaki.

Tapi kalau korang terserempak dengan sorang saja, selalunya mereka ni normal, tak aggresif. Ciri-ciri Mat Rempit tipikal mereka seolah-olah hilang. Malah kalau nak bawa mereka lepak ke rumah, jumpa mak bapak pun takpe. Mereka pun selalunya tak berpendidikan tinggi, datang dari keluarga yang susah dan merantau ke bandar-bandar besar untuk mencari kehidupan yang baru. Pada aku, ini perangai tipikal pemuda-pemuda lelaki di mana-mana saja di dunia ini. Ketika mereka keseorangan, apa yang lebih baik dari berkumpul dengan kawan-kawan yang mempunyai latarbelakang dan nilai-nilai hidup yang sama.

Oleh itu, janganlah pandang serong sangat kepada golongan Mat Rempit ini. Memang betul, ada di antara mereka yang patut di humban ke dalam lokap yang terdekat (dan di buang kuncinya sekali) tapi bukan semua mereka adalah penjenayah yang tidak berperikemanusiaan. Bukan semua Mat Rempit ni peragut, perompak, pemeras ugut, pencuri et al. Sebahagian besar daripada mereka cuma mencari ruang untuk melepaskan geram dan tekanan hidup di bandar-bandar besar yang kos hidupnya tinggi. Takkan lah nak lepak di kedai mamak sambil berborak dan menonton bola saja?

Janganlah kita bersikap terlalu prejudis sangat terhadap si Mat Rempit ni. Mereka ni manusia jugak. Mereka mempunyai hati, perasaan dan patut di layan sepertimana kita sendiri mahu di layan.

Kasihanilah si Mat Rempit ni. Golongan ini adalah salah satu minoriti kecil di Malaysia di mana seluruh masyarakat boleh menunjukkan sikap prejudis mereka secara terbuka. Aku boleh berdiri di persimpangan Jalan Bukit Bintang sambil menjerit, "Aku benci Mat Rempit!" dan aku yakin yang semua orang di keliling aku akan bersetuju. (Mungkin ada yang akan 'join' sekali menjerit. Hehehe...) Aku boleh menulis surat ke surat khabar dan mengutuk si Mat Rempit ni dan aku yakin tidak ada apa-apa tindakan undang-undang akan di kenakan terhadap diri aku. Aku boleh buat blog khas 'anti Mat Rempit' dan mengutuk, mencaci, memfitnah mereka. Aku boleh guna perkataan yang keras, mencarut dan setelah aku buat semua itu, aku yakin yang polis atau pegawai MCMC tak akan datang mengetuk pintu aku dan merampas laptop aku dan heret aku ke Kamunting.

Tetapi adakah itu yang kita nak? Adakah kita akan teruskan sikap prejudis terbuka ini ataupun kita melihat masalah ini dengan pendekatan yang lebih konstruktif? Pernah tak korang jumpa si Mat Rempit ni, berborak dengan dia sambil minum teh tarik? Tanya dia tentang masalah-masalahnya? Pernah tak korang cuba memahami si Mat Rempit ni? Melihat dunia dan kehidupan melalui perspektif dia? Pernah tak korang DENGAR pendapat mereka?


Bagi mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai isu Mat Rempit ni, aku rekomen korang baca artikel ini.

No comments: