Wednesday, May 27, 2009

Wayang-Wayang Rempit Yang Wajib Di Tengok

Di dalam dunia filim dan wayang yang luas, ada beberapa wayang rempit a.k.a. movie biker culture/counter culture yang aku rasa wajib di tengok. Di antara wayang rempit yang ikonik adalah 'The Wild One' dan 'Easy Rider'.




'The Wild One' (1953), adalah, pada pendapat aku, bapak kepada segala wayang-wayang rempit. Marlon Brando yang membawa watak Johnny Strabler itu telah (dan masih lagi) menjadi imej ikonik yang akan muncul di kepala peminat-peminat dan penunggang-penunggang motorsikal di seluruh dunia. Imej Brando a.k.a Johnny Strabler yang menunggang motorsikal Triumph Thunderbird model 1950 sambil memakai jeket kulit berwarna hitam, seluar jeans dan topi yang senget itu telah membakar imaginasi dan semangat pemuda-pemudi di seluruh pelusuk dunia. Ia telah mempengaruhi budaya pop barat sehinggakan James Dean dan Elvis Presley juga turut dipengaruhi. Berkodi-kodi jeket kulit, but hitam, seluar jeans dan motor Triumph Thunderbird telah terjual hasil dari wayang itu. (Paling ironik sekali, karektor Johnny Strabler menggunakan motor Triumph, dan bukan motor Harley Davidson ataupun motor-motor buatan US yang lain. Hahaha...)




'Easy Rider' (1969), yang di bintangi Peter Fonda, Dennis Hopper dan Jack Nicholson, juga adalah wayang rempit yang amat popular. Kalau 'The Wild One' adalah bapak segala wayang rempit, 'Easy Rider' pula adalah mak kepada segala wayang-wayang rempit. Wayang counter culture ini telah mencerminkan dengan jelas budaya popular Amerika di hujung era 60an. Siapa yang boleh lupa imej ikonik chopper (berenjin Panhead) yang digelar 'Captain America' di dalam wayang itu? Kisah Wyatt dan Billy yang merempit merentasi Amerika ini telah seolah-olah menjadi penutup era 60an yang paling baik dan sesuai; di mana konflik dan pertembungan nilai di antara budaya pemuda-pemudi era 60an dan budaya Amerika yang konservatif telah digambarkan dengan jelas. (Dalam wayang ni, Wyatt dan Billy menggunakan chopper yang berenjin Harley. Bayangkan kalau Wyatt dan Billy guna motor British dalam wayang ni. Mesti tak jadi! Hahaha...)

3 comments:

GombakRock said...

gila-gila remaja faizal hussein camne lak brader??? jgn tak cool lak kuzi dlm cerita tu!!!haha

Johnny B. Rempit said...

Aku bukan tak nak review filim rempit Melayu tapi aku rasa aku kena tengok balik supaya aku boleh bagi komen yang betul. Gua tak suka main tarok saja bro. Nanti bila gua sudah tengok balik, gua akan beri komen.

Hehehe...

GombakRock said...

cantek gak tu..bleh ar lu tlg review kan filem2 rempit malaysia cam kl menjerit,remp-it dsb...

nak gak dengar pandangan dari seorang "rempitan" tentang filem2 camtu..lagi2 rempitan yg educated cam lu...haha