Friday, January 29, 2010

Selamat Tinggal Holden Caulfield...

Penulis novel cult 'The Catcher in the Rye', J.D. Salinger telah meninggal dunia baru-baru ini. Dia berumur 91. Untuk detail penuh mengenai berita ini, klik sini.




Secara peribadi, 'The Catcher in the Rye' ialah salah satu daripada novel Top 10 aku. Karakter Holden Caulfiled yang sinikal dan penuh angst itu memang sebati dengan hati aku. Aku faham apa yang di lalui dan di alami nya. Aku sendiri pernah mengalami fasa remaja yang di penuhi ketidaktentuan, kegilaan. Dan persamaan pengalaman yang aku sendiri lalui itu seolah-olah sama dengan apa yang di lalui oleh karakter Holden Caulfield. Itu yang membuatkan aku betul-betul minat novel 'The Catcher in the Rye'.

Sehingga sekarang, sekiranya aku ada masa terluang, aku akan baca balik novel itu (aku ingat lagi yang copy pertama aku dah lunyai sehingga aku terpaksa beli copy baru tahun lepas) dan aku akan teringat kembali zaman-zaman remaja aku. Masa aku susah, masa aku senang, kisah cinta monyet aku, kawan-kawan lama aku yang aku dah hilang hubungan, cikgu-cikgu aku yang aku sayang (Puan S.) dan benci, bau bas sekolah aku yang pelik, kasut sekolah aku yang sentiasa kotor, makanan kantin sekolah yang memualkan, hari sukan yang membosankan, keriangan yang tak terhingga bila loceng berdering untuk menandakan waktu balik...

Nostalgia...



Goodbye J.D. Salinger and thanks for giving the world your gift.

2 comments:

Anonymous said...

slain Catcher In The Rye, cerpen2 The Laughing Man ngan For Esme,with Love and Squalor dalam buku Nine Stories pun sgt moving and profound bagi gua..arwah Salinger mmg trbaik dlm pggunaan simbolisme n sarcasm..R.I.P

Johnny B. Rempit said...

Sekarang sedang baca baca balik 'Raise High the Roof Beam, Carpenters' dan 'Seymour : an Introduction'. 'Nine Stories' aku belum baca lagi tapi aku tau mesti best.