Thursday, May 20, 2010

Char Kuey Teow : Cooked-To-Order vs Goreng-Kawah-Ala-Pasar-Malam : Atau Satu Perbincangan Semi-Intelektual Yang Poyo

Secara tradisionalnya, char kuey teow a.k.a. kuey teow goreng mestilah di goreng secara cooked-to-order. Mengapa? Untuk menjaga kualiti dan rasa. Kalau 3 order di terima, maka si tukang masak akan goreng setiap order itu satu per satu. Dia tak akan masak 3 portion sekaligus. Heresy namanya tu. Di sebabkan teknik tradisional ini, char kuey teow yang autentik memang amat popular dan akan sentiasa di minati ramai.

Tetapi, kalau ko ada pergi mana-mana pasar malam, lagi-lagi di pasar malam di kawasan Melayu, akan ada peniaga-peniaga yang akan mengamalkan teknik menggoreng yang lebih... industrial. Mereka pakai kawah. Mereka tak pakai teknik cooked-to-order. Disebabkan perbezaan teknik memasak ini, aku dapat rasa perbezaan yang amat ketara. Aku lebih suka char kuey teow yang di masak menggunakan teknik tradisional. Kuahnya lebih nyumm, aromanya lebih kapowww dan rasanya memang fuuuuuuuuu! Kalau yang di goreng secara industrial tu, aduiiii... Fail!

Persoalan nya sekarang, mengapa masih ada sesetengah orang yang minat membeli dan 'mengkonsum' char kuey teow industrial ini? Adakah lidah mereka kelu? Adakah taste mereka plebeian? Apa sebenarnya masalah mereka?

Tolonglah!

Cari stall/warung yang jual char kuey teow yang menggunakan teknik tradisional. Jangan la buang duit dan masa ko dengan membeli char kuey teow yang di goreng secara industrial. Tak sedap. Tak pernah sedap dan tak akan sedap. Percayalah cakap aku.

Say no to char kuey teow kawah!

No comments: