Tuesday, May 11, 2010

Wonderland Food Store : Or The Surreal Misadventures of Johnny in Langkawi Part #2

Sebaik saja aku dan boss aku masuk ke arrival hall di airport Langkawi, kami di sambut oleh prospective client boss aku dan beberapa orang staff mereka. Seperti yang telah di janjikan, mereka akan bawa kami berdua untuk menikmati hidangan makan malam. Aku sebenarnya dah tak sabar. Aku dah memang tau dan amat familiar dengan kedai makan yang bakal kami kunjungi sebentar lagi.

Kedai makan ini adalah... legendary! Semua drebar teksi, abang concierge, makcik housekeeping, awek reception, manager hotel, pakcik security, tokey kedai, tour guide, tukang sapu, penghulu kampung, salesgirl perfume, budak sekolah etc, dsb, et al di Langkawi mesti tau pasal kedai makan ini. Ianya sebuah institiusi. Aku berani kata begini sebab aku tak pernah jumpa seorang pun penduduk Langkawi yang tak tahu pasal kedai ini. In fact, setiap kali aku berpeluang untuk singgah di Langkawi, aku mesti makan di situ dan aku tak pernah di hampakan. Makanan yang di hidang di sini adalah 'excellent'.

Ya, kedai ini mengamalkan falsafah menu terhad.

Apa dia nama kedai makan yang berstatus lagenda ini?

Wonderland Food Store.

Kedai seafood PALING syiok di Langkawi.


Aku tengok gambar ni pun dah terliur...


Busy gak malam tu


Kami sampai di Wonderland dalam pukul 9.30pm, lebih kurang. Masih sibuk lagi pada ketika itu walaupun tak sesibuk biasa. Ada juga hikmah di sebalik kami lambat sampai. Kalau nak makan di situ masa peak-hours (8pm-9pm), aku berani gerenti yang ko tak akan dapat tempat duduk. Kami bertujuh dapat sebuah meja besar di hujung kedai. Sebaik saja kami duduk, Ah Tun, tokey Wonderland sendiri yang datang ambik order. Bila dia nampak aku, dia terus tegur.


"Wahhh! Lama aku tak nampak hang. Bila mai?"

"Flight pukul 9 tadi."


Street-cred aku terus melambung tinggi. Aku rasa, reputasi aku sebagai 'expert' Langkawi telah di 'confirm' kan pada ketika itu di mata boss aku. Hehehehe... Kemudian, boss aku telah mengeluarkan kata-kata paling ajaib, yang paling aku nak dengar.

"Apa sedap kat sini?"

Ah Tun pun terus memberi recommendation dia untuk malam itu.

"Pari fresh baru masuk petang tadi. Pari goreng cabai kering, boleh? Siakap pun fresh. Masak steam, bubuh lime, cili padi sikit? Ketam goreng cabai ada. Nak try? Udang lipan makan tak? Kalau sayoq, malam ni baby kailan fresh. Tak pun boleh cuba bean curd."

"Okey. Semua tu tadi."

"Portion untuk 4 orang makan nooo... Ketam nak berapa ekoq? 4 ekoq boleh. Malam ni saiz sedang-sedang ja. Tak besaq sangat. 4 ekoq boleh kot?"

"5 lah."

"Okey. 5 ekoq. Minum? Saya bagi lime asam boi satu jag. Boleh?"

"Boleh."

"Okey. Tunggu sat. 20 minit siap."


20 minit kemudian...


Dari kiri : Sayoq bean curd, chili crab, pari goreng cabai kering



Jom makan!


Sebaik saja chili crab sampai ke meja, kami semua tak tunggu lagi. Nasi pun di senduk ke pinggan, tangan di basuh dan gelas di isi minuman.

"Dig in guys."

Apa lagi, aku pun ikut la apa boss aku 'suruh'! Hehehehe...

Macam mana aku nak describe perasaan syiok aku pada ketika itu. Susah la. Kombinasi rasa + ramuan/ingredients yang fresh + atmosphere/suasana Langkawi yang laid back + mood 'holiday' aku + benda-benda kecil lain sukar untuk di ambil kira = dinner yang amat syiok. Last-last, yang tinggal di meja hanya lah bekas-bekas tulang dan pinggan-pinggan yang kosong dan licin.



Habis licin!


10 saat selepas gambar di ambil, ketam yang tinggal seketul tu habis di kerjakan!

Satu lagi aspek yang mungkin akan memeranjatkan korang semua yang tinggal di KL ialah harga dinner ni. Cuba agak-agak berapa boss aku belanja untuk 7 orang dewasa yang lapar?

RM250?

RM200?

RM150?


"Berapa boss?"

"Bagi dua keping cukup lah."

"Huh? Dua keping?"

Hehehe... Aku kena ajar boss aku slang Utara sikit lepas ni.



Tell 'em Johnny sent ya. They'll give ya a discount!
Hehehehe...


Lokasi Wonderland Food Store adalah di pekan Kuah. Kat Jalan Trimula. Sama row dengan banyak lagi kedai-kedai makan seafood yang lain. Kalau tak jumpa, tanya je orang-orang Langkawi yang ko jumpa, diorang sure tau. Ada satu je Wonderland kat Langkawi. Kalau dapat melawat Langkawi, singgah la ya. Rugi kalau jalan jauh-jauh, lepas tu miss peluang nak makan kat sini. Satu lagi, jangan buang masa tengok menu dia. Mintak recommendation diorang. Diorang lagi tau.





*Burp* Ex-kweez me...

6 comments:

aidura sofiee said...

bravo, bravo. siap tangkap gamaq makanan lagi. kui,kui,kui.

thanks johnny atas jamuan mata sebentar tadi. :)

Johnny B. Rempit said...

Amacam?

Ok tak pix saya?

Saya ni amatur je. Equipment pun tak canggih. Setakat guna camera fon je.

aidura sofiee said...

cantik, cantik. lovely pix.

gambar cantik bukan terletak pada kamera yang canggih tapi pada jurugambarnya yang canggih.

anda photog yg cun. enuf said. :lol:

Johnny B. Rempit said...

Kena beli camera lomo lepas nih...

aidura sofiee said...

johnny, kalau hang nak beli compact camera, baik angkat panasonic LX3 with fast lense f2.0-2.8.

sgt sesuai utk candid dan street photography.

Johnny B. Rempit said...

Cam digital kan tu? Saya tengah minat cam lomo sekarang ni. Guna filem.

Analog rules...

Hihihi...