Sunday, May 30, 2010

Trend Penyambungankesinambungan : Pencacamarbaan Atau Evolusi?

Sejak keterkebelakangan ini, trend menyambungkait perkataan-perkataan BM semakin rancak dipergunapakai. Semakin hari, semakin tersebarluas. Ianya tidak lagi dianggap anehpelik, malah ia semakin digalakkan pengunapakaiannya. Di akhbar-akhbar (sama ada yang fizikal mahupun yang maya), di media elektronik dan juga di dalam ucapan-ucapan rasmi pembesar-pembesar negara, semua pihak nampaknya sedang memelukdakap dengan hati yang terbukaluas fenomena ini.

Pada awalmulanya, aku sendiri merasa agak janggalpelik ketika aku mula perasan akan fenomena ini. Tetapi kini, ianya sudah boleh diterimapakai oleh segenap lapisan masyarakat. Aku tidak lagi merasa janggalpelik apabila aku terdengar orang menggunapakai ayat-ayat seperti kebolehpasaran, menambahbaik, melihatcerap, jatidiri dan bermacamragam lagi.

Pada pendapat aku, pencacamarbaan BM ini adalah satu perkembangbiakan yang sihatwalafiat dan tidak seharusnya disalahtafsir mahupun disalahertikan. Ianya hanyalah proses evolusi yang lazimbiasa. Ianya bukanlah sesuatu fenomena yang hanya berlaku kepada BM malah semua jenis bahasa yang dipergunapakai di mana-mana sahaja.

Oleh itu, kita tidak harus bersalahanggap yang fenomena ini akan merosakbinasakan BM kita yang tercintasayang ini tapi kita harus memelukdakap fenomena ini dengan hati yang terbukaluas. Ini adalah kerana bahasa yang tegarjitu, yang statikpegun, tidak akan berkembiangbiak. Malah, ianya mungkin akan matikeras sekiranya fenomena penyambungankesinambungan ini tidak digunapakai dengan lebih melebarluas.

2 comments:

Anonymous said...

alamak brader..gua rasa kebarangkalianbesar gua pun tidak disengajangajakan kekadangkadangan terjebakjebakan dengan pembahasaan sebeginirupa..

Johnny B. Rempit said...

Bukan kamu seorangkeseorangan sahaja yang merasa demikianrupa. Aku juga turutserta merasarasai kedelimmaan ini sesekalisekala.