Thursday, June 19, 2008

Pergi Pejabat Pos...

"Geng! Ko dah mintak duit rebat ko?"

"Rebat? Amende tu?"

"Rebat! Ala... Duit yang kerajaan nak bagi kat pemilik kenderaan tu."

"Rebate! Rebat... Rebat... Sebut betul-betul. Ree-Bate."

"Dalam paper tulis 'Rebat'."

"Tu la kau. Masa sekolah dulu ponteng, main-main."

"Masa aku sekolah dulu mana la aku tau semua ni. Cikgu pun suruh cakap Melayu baku masa tu. English aku hancor."

"Kalau dah tau English ko hancor, pegi la belajar. Bukannye susah sangat. Pegi la baca paper English. Ofis ko kan ada beli. Baca je la hari-hari. Ni asyik cari Kosmo je, macam mana nak pandai. Masa tengok tv, tengok la cerita mat saleh. Lama-lama ko boleh paham gak."

"Ye ke?"

"Ko percaya la cakap aku ni. Dulu aku pun sama bodoh gak macam ko. English aku pun hancor gak. Tapi sejak aku sampai KL ni aku ada belajar satu benda yang amat penting kalau ko nak maju kat sini. Agak-agak apa geng?"

"English kena bagus."

"Pandai pun..."

No comments: