Thursday, August 21, 2008

Iklan Bergerak a.k.a. Kenapa Semua Orang Pakai Jersi Bola? (Part 2)...

"Jalan jam la boss."

"Takpe. Banyak masa lagi. Saya dah agak dah jalan mesti jam. Awak minat bola tak?"

"Minat boss."

"Season EPL baru je start kan.? Awak sokong team mana?"

"Liverpool la boss."

"Main sponsor Liverpool Carlsberg kan?"

"Ha'ah."

"Awak ada jersi official? Yang original?"

"Mesti la ada boss. Peminat sejati mesti ada jersi ori."

"Awak ni pun sama je macam orang lain. Tak sedar yang kamu kena tipu hidup-hidup."

"Kena tipu?"

"Ye. Kena tipu. Saya nak tanya awak satu soalan je. Berapa Carlsberg bayar awak untuk tayang logo diorang kat dada awak tu?"

"Mana ada bayar apa-apa. Logo tu ada kat semua jersi rasmi boss. Team lain pun macam tu."

"Saya tau. Tapi dalam kes awak ni, Carlsberg tak bayar awak apa-apa kan? Betul tak?"

"Betul boss."

"Sebab tu la saya cakap yang awak ni kena tipu. Awak dan semua orang yang suka sangat pakai jersi official team masing-masing. Awak sedar tak yang Liverpool dibayar berjuta-juta pound supaya logo Carlsberg tu boleh di cop kat jersi tu. Yang dapat untung team dengan player. Diorang dibayar beribu-ribu pound seminggu untuk pamer logo tu. Diorang yang dapat duit. Yang awak dapat apa? Awak yang kena keluar duit nak beli jersi official. Yang awak cakap ori tu. Carlsberg ada bayar awak ke nak promote beer diorang?"

"Tapi semua fan pakai jersi boss. Kalau ori lagi cool."

"Saya tau tu. Tapi awak fikir baik-baik. Jersi ori awak tu mesti mahal, betul tak? Awak beli jersi mahal-mahal macam tu, tapi si Carlsberg ni dapat promote beer diorang secara percuma? Mana-mana awak berjalan pakai jersi tu, orang akan tengok logo tu. Patutnya, fan macam awak ni dibayar. Awak yang berjalan ke hulu ke hilir pakai jersi tu.. Betul tak? Sama la macam team lain. Kalau MU, yang sponsor dia siapa? AIG kan? Fan United dapat diskaun ke kalau beli insuran AIG?"

"Tapi jersi official lawa boss."

"Macam ni lah. Kalau awak minat sangat Liverpool, awak nak sangat sokong Liverpool, awak beli t-shirt fan club dia. Tak pun awak cari jersi lama diorang. Jersi lama dari zaman sebelum ada logo sponsor. Janji tak ada logo sponsor. Baru la betul. Duit awak akan pergi ke fan club. Yang awak sokong team bola tu. Bukan company yang sponsor team bola tu. Diorang dah banyak duit. Awak nak tolong company besar-besar tu buat apa? Betul tak?"

Betul gak apa yang boss aku cakap ni. Aku pun dah macam jadi ahli Kelab Jeket Terbalik, main ikut je semua orang...

No comments: