Wednesday, May 14, 2008

First time...

Pertama kali aku naik motor, masa tu umur aku 6 tahun. Kira lambat jugak untuk sorang budak yang asal dari kampung.

Abah nak hantar aku pegi sekolah dan dia malas nak guna kereta. Sekolah aku tu dekat gak dengan rumah tapi masa tu Abah tak bagi aku jalan kaki lagi. Aku ingat lagi, pagi tu Mak dengan Abah punyalah lama pujuk aku.

Tapi itulah first time aku naik motor. Dengan Abah aku. Motor Honda 70 lama dia.

"Tak ada apa-apalah Long. Bukannya dia boleh gigit."

"Kenapa tak boleh naik kereta Bah? Along takut lah."

"Along, balik nanti Mak masak lauk yang Along suka. OK? Dah, pegi sekolah. Abah hantar naik motor."

"Jom. Naik cepat. Sekolah dah nak mula dah tu."

Ya. Aku 'fobia' pada motor masa tu. Tak tau kenapa.

Lama gak Mak dengan Abah pujuk. Lama-lama aku pun beranikan diri. Naik jugak.

Abah bawak slow-slow masa tu. Mungkin nak biasakan aku dengan pengalaman naik motor ni. Hati aku punya la berdebar masa tu. Aku tak tau mana yang lebih aku takut. Pengalaman naik motor tu ke ataupun sebab berdebar hari pertama nak pegi sekolah.

Tapi, dari hari ke hari, aku mula rasa yang fobia aku ni tak bertempat. Kenapa aku takut sangat nak naik motor pun aku tak tau. Perasaan seronok tu mula timbul. Kadang-kadang, bila Abah kena singgah kedai lepas ambik aku dari sekolah, aku akan rasa seronok sebab kedai Ah Fook kat pekan. Dapat la ronda jauh sikit.

No comments: