Friday, April 23, 2010

Filim Yang Aku GERENTI Tak Akan Di Tayangkan Di Sini

The Taqwacores
(2010)


The Taqwacores ialah sebuah filim yang di adaptasi dari novel sulung Michael Muhammad Knight (dengan judul yang sama), yang aku teramat YAKIN tak akan di bawa masuk ke sini.

Kenapa?

Aku rasa, aku cuma perlu describe sahaja karakter-karakter utama dan ko sure faham kenapa filim ini TAK akan di tayang kan di mana-mana pawagan 'near you'.


Dari kiri :

a) Fasiq Abasa (Ian Tran), seorang skater Sunni dari Indonesia
b) Umar (Nav Mann), seorang straightedger Sunni, bangga yang dia ada tattoo bertulis "2:219" di lehernya
c) Amazing Ayyub (Volkar Eryaman), seorang skinhead Shi'ah, yang juga bangga dengan tattoo di dadanya yang bertulis 'Karbala'
d) Yusef Ali (Bobby Naderi), seorang pelajar kolej yang... normal
e) Jehangir Tabari (Dominic Rains), pengikut tegar movemen '77 (imej klasik 'punk', rambut 'Mohawk', seluar plaid ketat, spikes etc) dan Sufism, berasal dari Khalifornia (Khalifah + California)
f) Rabeya (Noureen Dewulf), seorang 'riot grrrl', terkenal kerana burqa nya yang ditampal patch band-band punk terkenal, juga seorang 'feminist'
g) Muzzamil (Tony Yalda), pengikut movemen 80an yang gay.


Mau detail lebih?

Cari sendiri.

Hehehehe...

1 comment:

Si Pemimpi said...

hai bro, aku nulis tentang the taqwacores di sini:

http://berbagi-mimpi.info/sastra.php/sastra/kenapa-harus-muslim-yang-punk-atau-punk-