Thursday, December 31, 2009

Tipikal! : Atau Mengapa Aku Pun Sama Je Macam Orang Lain...

Semalam, aku ada tolong sorang crew aku pindah rumah. Seperti biasa, dalam bab pindah-pindah rumah ni, aku akan jadi lebih popular dari biasa sebab semua crew aku tau yang aku boleh bawak balik pick-up truck ofis. (Thanks boss!) Setakat ni, 4 orang crew aku telah mendapat manfaat ini. Hehehe...

Pak Supir Johnny to the rescue.
Again..
.

Anyway, rumah lama crew aku ni kena clear pada 1 Jan, jadi, terpaksa la member aku ni pindah di tengah-tengah minggu. Nak tak nak, kena gak pindah time malam sebab siang kerja. (Nasib baik weekend lepas abang dia sempat tolong dia angkat benda-benda besar.) So, malam tu tinggal benda-benda kecil yang dah siap di bungkus dalam kotak dan beg plastik.

Aku sampai di flat member aku lebih kurang pukul 9pm. Dia dengan 2 orang member dia dah tunggu di tepi area parking. Lepas aku park lori aku(?), member-member aku pun mula la bawak turun barang-barang yang dah siap di bungkus. Aku exempted sebab aku kena tunggu di tepi lori. (Advantage jadi drebar tu. Tak payah angkat barang. Hehehe...)



Masa aku menunggu di tepi lori, aku sempat la jengok apa yang di simpan dalam kotak-kotak member aku. Bukan nya apa, aku kena gak tau apa kat dalam kotak-kotak dia supaya aku boleh susun dengan lebih teratur. Kotak berat kat bawah, yang ringan kat atas. Bukan nya menyibuk, tau. (Kunon!)

Masa aku sibuk 'periksa' kotak-kotak member aku ni lah aku telah terkujat besar. Aku seolah-olah terjumpa harta karun!

"Banyak buku kau geng! Berkotak-kotak."

"Hehe... Hobi aku. Ko tak tau ke?"

"Ko tak pernah cerita pun?"

"Ko tak pernah tanya."



Aku senyap, tak tau nak cakap apa. Tergamam! Rasa menyesal pun ada. Aku telah membuat kesilapan/dosa besar yang aku sendiri ingat yang aku tak akan buat. Aku telah men'stereotype'kan member aku sendiri. Aduuuiiiii...

Selama aku kenal member aku ni, aku tak pernah terpikir yang dia ni minat membaca. Kalau tengok dia sekali pandang, dia ni memang seorang Rempit tipikal. Perangai Rempit dia ko boleh bau sebatu jauh. Cara dia cakap, cara dia dressing, cara dia membawa diri. Tipikal.

Dan aku, seperti orang lain jugak, telah melakukan apa yang aku tak patut buat. Aku telah menganggap yang di sebab kan member aku ni 'nampak' seperti seorang Rempit tipikal, maka dia pun akan 'menjadi' seorang Rempit tipikal. Kurang pendidikan, tak suka membaca, suka membuang masa etc.

I have judged a book by its cover...

Aku rasa betul-betul berdosa malam tu. Aku, of all people, tak patut langsung ada perangai macam tu. Aku sendiri akan marah kalau orang men'stereotype'kan aku tapi rupa-rupanya, aku sendiri buat benda bodoh tu. Kat kawan sendiri pulak tu...

"Geng. Apahal ko senyap je? Macam pucat je muka ko? Ko sakit ke?"

"Takde apa-apa lah geng. Penat kerje kot."

"Ye ke? Tadi ko macam ok je. Oh ye... On the way kita singgah ATM jap. Aku nak cucuk duit. Bayar duit minyak ko."

"Tak pe la geng. Bukan nya jauh pun. Aku belanja."

"Jangan la macam tu bro."

"Takpe. Tada hal lah."

"Betul ke?"

"Ko jangan risau la geng. Tada hal."

"Ok..."

No comments: