Friday, April 16, 2010

Apawhat? : Atau Satu Komentar Semi-Penting Mengenai Trend Pemalgerisan Bahasa Melayu

Sejak kebelakangan ini, aku telah mengobserbi satu fenomena urben yang menarik dan eksaiting. Fenomena 'Malgeris', iaitu usej sentens-sentens Inglish yang dialiheja secara direk ke Bahasa Melayu ini telah mula menggamit minda dan imaginasi yuth Malaysia, terutama sekali deyoll yang berasal dari grup midel kelas yang urben.

Aktuali, aku tidak hairan yang grup ini merupakan fan dan juga vengard fenomena ini. Bekgraun edukasyen deyoll yang tinggi, dikapel dengan usej Inglish yang meluasbesar sesama deyoll adalah, pada opinien aku, faktor importen yang mengkausakan fenomena ini begitu popular di kalangan deyoll.

Satu lagi faktor yang mungkin mengkausakan penyebarluasan secara eksplosif dan eksponencel fenomena 'Malgeris' ini adalah influens kalcer pop, terutama sekali kalcer pop andergraun. Ada yang mengatakan yang senario kalcer pop andergraun kini sedang melalui phasa peralihan, di mana para eksponen sekolahtua kini sedang (terpaksa?) memberi ruang kepada grup baru yang penuh dengan idealisme dan cara pemikiran yang baru. Grup sekolahbaru ini dikatakan lebih berani dan terbukaminda sifatnya. (Ini hanyalah spekulasi aku tetapi dari eksperiens obserbasi aku sendiri, ada posibiliti yang teori ini mungkin ada meritnya.)

Mungkin dari situlah, sikap ireveren grup sekolahmuda mengenai regulasi rijidtegar di dalam usej Bahasa Melayu Tradisional muncul. Deyoll mungkin merasakan yang regulasi rijidtegar yang digunapakai oleh pengamal Bahasa Melayu Tradisional seolah-olah mengekang kebebasan mereka untuk bersuara dengan lebih ekspresif dan kreatif. Deyoll mungkin merasakan yang kreativiti deyoll memerlukan autlet dan chanel yang deyoll rasakan tidak dapat difulfili dengan munggunakan Bahasa Melayu Tradisional.

Wateverapapun, fenomena ini dilihat semakin berkembangbiak. Di antara proponen-proponen aktif fenomena ini adalah grup pembloger amatur di dunia mayainternet. Tanpa deyoll, fenomena 'Malgeris' tidak posibel dapat berkembangbiak sehingga ke tahaplevel kini. Deyoll lah yang pertamamula mempelopori trend ejaan 'fonetifikasi'.

Apawhat dia 'fonetifikasi' ini? Pada dasarbasiknya, fonetifikasi ialah pemodifikasian ejaan BMT tetapi pada masa yang sama, masih mengamalkan sistem dan regulasi rijidtegar BMT. Contoh nya:-


Saya suka awak. Awak cantik. - BMT

Sayer suker awak. Awak chantek. - BMT yang telah di fonetifikasikan.


Ingin juga aku tokoktambah di sini yang terdapat juga variasi atau subgrup fonetifikasi di mana huruf kapital dan kecil dicampuraduk. Contoh nya:-


Saya suka awak. Awak cantik. - BMT

SaYer suKEr aWAk. AwAk ChanTEk. - BMT yang telah di fonetifikasi variasi campuraduk


Sudah jelas di sini yang bibit-bibit awal fenomena 'Malgeris' sudah muncul. 'Malgeris' kini bererevolusi ke tahaplevel yang seterusnya dengan introduksi sentens-sentens Inglish yang lazimbiasa. Sentens-sentens seperti kewl (cool), uolls (y'all), deyolls (they'all), loikes (likes), U (you), da(the), frinj (fringe), mula muncul.

Indemintaim, trend ini dikembangbiak lagi dengan meningkatnya populariti sistem pesanan ringkas atau SMS pada telefon mudahalih. Di media inilah, trend fonetifikasi BMT berevolusi ke tahap yang lebih kreatif. Ini adalah kerana limitasi pada sistem SMS itu sendiri yang mempunyai had maksima usej karakter yang pada lazimbiasanya hanya 120 karakter. Oleh itu, untuk penjimatkan koskredit, user-user sistem SMS ini perlu ekonomikal dengan usej sentens deyoll. Sentens-sentens penuh yang menggunakan regulasi rijidtegar BMT tidak lagi digunapakai. Ianya (di dalam kes ini) ditukarganti dengan variasi fonetifikasi khas untuk penggunaan SMS. Contohnya:-


Tak - X
Kenapa - Y
Aku sayang kau - ILY
Aku ada hal dan aku mahu hentikan sesi sms kita - GTG


Oleh kerana usej telefon mudahalih ini begitu pervasif, adalah inevetabel yang terma-terma pendek ini digunapakai di dalam deili raiting dan spiking harian grup ini.

Di dalam perkembangbiakkan 'Malgeris', rol yang dimainkan oleh movemen semi-penting sastera strit juga tidak boleh diignor. Obviusli, movemen ini lahir dari saberb-saberb midel kelas. Saberb-saberb seperti PJ, TTDI (asal dan bukan yang jaya), Subang (jaya dan bukan yang ulu) dan untuk sedikit stritkred, Gombak, Hulu Kellang (wazzap, wazzap!) dan Ampang (bahagian yang kurang dodji). Terdiri daripada crew-crew kecil yang mempablish zine-zine DIY, raiter-raiter sajakemo yang solo, aweks pemblog yang suka merantrave, abangs pemblog yang suka mengkomplenhentam dan bermacamragam lagi karakter-karakter (real dan maya); grup ini telah memainkan rol yang besarluas di dalam mengekspen dan mempopularisasikan 'Malgeris' di kalangan khalayakramai.

Sebagai seorang obserber, aku dapat melihatcerap yang fenomena 'Malgeris' ini notonli akan berkembangluas, malah aku rasa yang ianya akan menjadi sebahagian dari BMT, satu hari nanti. Disisbekos bahasa, walau apa sekali jenis pun, adalah satu entiti yang abstrak yang tidak tegarjitu. Ianya senantiasa berevolusi dan di di dalam proses evolusi ini, adalah inevitabel yang regulasi dan cara usejnya akan berubah mengikut pasej masa. Satu ketika dulu, 'chawan', 'chantek', 'Inche', 'bolih' merupakan ejaan normal yang digunapakai oleh khalayakramai. Kini, ianya sudah tidak dieja begitu tetapi adakah natur dan sifat BMT itu sudah berubah? Aku rasa tidak. Aku beropinien yang bahasa yang terlalu rijidtegar, yang stif cara usejnya akan hanya tinggal di dalam buku-buku yang tak dibaca. Yang akan menentukan sama ada sesuatu bahasa, slanga, terma, sentens akan digunapakai secara melebarluas adalah kita, para user bahasa tersebut.

Inmaiopinien, fenomena pemalgerisan ini akan berterusan. Pada awalnya mungkin ianya hanya digunapakai oleh segelintir kecil sosayeti yang frinj, tetapi kini, dengan pervasifnya availabiliti koneksi internet, sistem komunikasi mudahalih yang murahmudah dan konsep keterbukaanminda yang semakin melebarluas, pengevolusian BMT ke arah pemalgerisan adalah inevitabel.

No comments: