Tuesday, April 6, 2010

Silverfish : Atau Sebuah Kedai Buku Independen Yang Cool

Aku sempat ke Silverfish Jumaat lepas. Masa tu, aku kena buat delivery di area Telawi dan disebabkan ofis tak bagi aku deadline spesifik untuk aku balik, apa lagi, lepak la... Sapa suruh tak bagi deadine, betul? Hehehe... Anyway, aku dah terlalu lama tak ke sana. Bertahun kot. Dah sampai masa aku start singgah balik ke kedai yang cool ni. (Kedai dia betul-betul di tingkat atas dari satu pet store di situ. Tak boleh miss.)

Masa aku di situ (hampir lunch time), aku sorang je customer. Best betul. Tak payah aku nak tunggu turn membelek-belek buku, tak payah nak berbaris nak tanya soalan pasal buku etc, dll, et al.

Pada aku, koleksi buku 'Malaysiana' diorang memang best. Hampir semua buku dari penerbit independen Malaysia ada kat situ. Koleksi buku 'Aseania'(?) mereka pun boleh tahan. Tapi, yang paling buat aku terkujat ialah koleksi buku lit/sastera mereka. Sebenarnya, aku ingat yang Silverfish lebih mengutamakan buku-buku Malaysiana, jadi bila aku jengok ke section Lit mereka, fuuuuu... Respect! Banyak gila buku-buku yang aku tak pernah nampak kat kedai-kedai buku besar.


Can you say 'Fuuuuuuu....'?

Fuuuuuuuu....


Aku jumpa buku Anais Nin, Ralph Ellison, Agatha Christie (almost full collection), Ernest Hemingway (title dia yang obscure pun ada) etc, dll, et al. Nasib baik cheque gaji aku belum clear lagi masa tu. Kalau tidak, plot aku pun akan hilang jugak! Tengok la senarai 'to-be-read' aku. Ada hati mau tambah lagi...

Berat gak hati aku nak tinggalkan kedai tu tanpa membeli apa-apa. So, in the end, aku beli buku Sufian Abas yang paling latest, 'Matanya Teleskop, Hatinya Kapal Dalam Botol Kaca'. Bila azan Jumaat berkumandang, aku terus simpan buku kecik tu dalam poket aku untuk ke masjid. Masa time orang lain sibuk dengar khutbah, aku sibuk baca buku Sufian. Boleh?


If you pay them a visit, tell 'em Johnny sent ya...


Hehehehe...

3 comments:

Faizah Roslaini said...

WAA JEALOUS..marilah organise trip ke silverfish di Goodreads..

Johnny B. Rempit said...

Awak la organize. Awak upper management a.k.a. Madame Admins. Kite ni member biase jer.

=p

But seriously, you should go there. You'll be amazed. I'm kinda regretting the fact that I haven't visited that store for a long time.

Unknown said...

gua otw ni.. tunggu gua kat sana