Sunday, April 11, 2010

Kata Luhur : Atau Satu Post Yang Panjang Sedikit

Di post pendek aku pada hari Jumaat lepas, aku cakap yang aku nak tulis satu post yang lebih panjang pada malam tu. Tapi aku tak dapat nak tulis sebab aku sibuk baca buku katalog/companion untuk pameran tersebut sepanjang weekend ni.


Aku ingat nak frame poster (yang free) ni.


Di samping gambar-gambar terperinci setiap karya yang dipamerkan, aku rasa yang lebih menarik lagi ialah esei-esei mengenai penglibatan Pak Samad di dalam cabang seni visual/lukisan. Menarik! Mencabar juga nak membacanya sebab bidang seni visual (di dalam kes ini, ekspresionisme abstrak) adalah satu topik yang betul-betul di luar lingkungan pengalaman aku. Aku tak tahu apa-apa langsung mengenai cabang seni ini. Semasa aku di sana, aku terasa betul yang aku ni outsider, yang tak tahu apa-apa. Nasib baik tak ada sesiapa yang tanya aku soalan-soalan mengenai art malam tu. Sure cover aku terbongkar! Hehehe...


"Apa pendapat kau tentang lukisan ni?"

"Errmmm... Lawa kot..."


"Aku rasa brush-stroke Pak Samad di dalam lukisan ini agak kasar. Seolah-olah dia tengah marah pada ketika itu. What do you think?"


"I think its... pretty..."

"Kenapa dia guna warna merah dengan hitam sahaja? Aku rasa ada statement of intent di sebalik penggunaan kedua-dua warna tersebut. Don't you think so?"

"I guess..."


Tapi, perlahan-lahan, aku mula bina pengetahuan aku tentang cabang seni yang begitu alien/asing ini. Tak banyak, masih level newbie lagi, masih senang di tipu. Tapi takpe... Merangkak dulu sebelum berlari, betul? Anyway, lukisan faveret aku di pameran tersebut ada di bawah. Tajuk dia 'Jalan Retak 04'. Tolong jangan tanya aku kenapa aku suka yang ini, ya. Aku sendiri pun tak tahu nak explain.


Jalan Retak 04


Di galeri pameran juga terdapat beberapa ruang yang dipenuhi dengan tulisan Pak Samad sendiri dan juga beberapa perenggan dari esei-esei yang ada di dalam buku 'Kata Luhur'.


Amacam? Artistic-ish, yes? Komposisi aku ok ke? Pencahayaan? Hehehe...



Quote dari esei Rahmat Haron


Akhir sekali, setelah semua pengunjung berpeluang melihat dan mengapresiasi(huh?) hasil lukisan Pak Samad, para pengunjung telah di hiburkan dengan beberapa kumpulan dan juga individu seni muzik tanahair yang frinj. Antaranya kumpulan Dewangga Sakti, Taheera Rosheena, Meor Yusuf Aziddin dan Rahmat Haron. Pak Samad juga turut serta membaca puisinya sambil di iringi kumpulan Space Gambus Experiment.


Can you say, "Woooooo...."


"Woooooo...."



Pak Samad dan Space Gambus Experiment


Rahmat Haron dan Rakan-Rakan feat Dua Bidadari Kota

Akhir sekali, aku ingin mengucapkan, Selamat Hari Jadi, Pak Samad! Moga di panjangkan umur dan di murahkan lagi rezeki.

Happy Birthday!

5 comments:

Faizah Roslaini said...

Aku buta seni tapi aku sangat seronok kalau ditemani oleh orang yang faham seni bercerita tentang setiap hasil seni itu.

Tiba-tiba aku rindukan saat-saat diiringi seorang insan celik seni di Saatchi. Perghh..memori sungguh!

Johnny B. Rempit said...

Sekurang-kurangnya 'buta' seni boleh diubati dengan ilmu. Kita boleh belajar cara nak mengapresiasi seni lukisan, arca etc, dll, et al. Keadaan 'buta' ini boleh dipulihkan sekiranya kita minat nak memperbaikinya.

:)

Johnny B. Rempit said...

Aku baru sedar yang komen aku sebelum ni agak...

Yoyo'ooooo?

Poyo?

Macam terlebih bagus?

All of the above.

Faizah Roslaini said...

Ntah nko? Period gamaknya..hehehe

Betullah ngko cakap tu. Tapi aku belum ada masa nak korek/gali pasal seni lukis dengan mendalam sangat. Aku ada juga ambil Art dulu-dulu di sekolah tapi cikgu aku ajar tak habis. Dia suruh aku baca sendiri. Sampai sekarang aku tak baca-baca.

Tapi kalau akulah, seni lukis ni aku tak berapa gemar sangat. Aku prefer modern art kot macam Richard Wilson 20:50. Terima kasih kepada seorang member lama yang telah mengenalkan aku kepadanya.

Johnny B. Rempit said...

Richard Wilson? 20:50? Siapa/Apa tuh?

Ko memandai je kan. Mentang-mentang la aku ni newbie.

:p