Monday, April 5, 2010

Frinj Benefits : Atau Laporan Khas Mengenai Misi Solo Aku Ke Pekan Frinjan (Yang Hanya Muncul Sebulan Sekali)

Satu malam di Shah Alam

Di post/update pendek sebelum ni, aku telah tulis yang aku telah membuat update pendek dari lokasi Pekan Frinjan X di Shah Alam. Berikut adalah laporan penuh misi recon/recce/solo aku ke sana pada malam tu. (Sebenarnya, aku malas nak buat post panjang berjela malam tu sebab sure nampak macam bagus/poyo. Meng'update' blog yang amat 'popular' in 'real-time' kunon! Cehhh!)

Aku dah lama dengar pasal event ni tapi belum pernah pergi. Ni first time. So, kalau first time, kena rilek/cool dulu. Tengok vibe dia macam mana. Apa dia aktiviti-aktiviti yang ada di situ, apa yang aku boleh sertai/buat, etc, dll, et al.

Dari apa yang dapat aku lihat, event Frinjan ini satu idea yang bagus. Ada gig sikit (malam tu ada Joanna & Co), ada baca puisi/sajak sikit (aku heart Mimi Morticia, hehehe...), ada performing arts sikit (persembahan tarian tradisional suku kaum Temuan). Cool...


Everybody DANCE now!


Yang aku minat sekali, ada stall-stall kecil yang jual buku-buku dari penerbit independen seperti Sang Freud Press (aku ada cakap tak yang Mimi Morticia, penulis 'Tangerin dan Nikotin' ada pada malam tu?), Oxygen Media dan juga stall buku member 'virtual/maya' gua, brader GombakRock. Kalau nak cari buku-buku non-arus perdana, kat situ banyak.


Busy ka inchek? Hahahaha...


Pada malam tu juga ada stall dari BAR Council. Diorang sibuk bagi nasihat guaman percuma. Diorang juga sibuk bagi semua orang kat situ booklet 'Buku Panduan Rakyat' mengenai Perlembagaan Malaysia untuk projek 'PerlembagaanKu/MyConstitution'. Aku dapat booklet no 2, 'Institusi Perlembagaan dan Pemisahan Kuasa'. (BTW, awek yang distribute booklet tu terAMATlah cute! Mungkin seorang lawyer. Agak-agak kalau aku tackle dia, boleh dapat tak? Hehehehe... Waaaaayyyy out of my liga, bro! Hahahaha...)

Stall 'GeraiOA' a.k.a. Gerai Orang Asal yang ada pada malam tu pun menarik. Ada jual barangan kraf buatan tangan yang di buat oleh Orang Asal. Macam-macam ada. Semuanya 'fair-trade', lestari dan berkualiti. Kalau nak beli online pun boleh. Klik sini. Aku beli buku 'Orang Asli Animal Tales' oleh Lim Boo Liat kat situ. Bagi crew-crew Goodreads Malaysia dan juga pembaca-pembaca buku lain, klik di sini untuk katalog lengkap mengenai buku-buku yang menyentuh tentang golongan Orang Asal. Kalau nak info lebih lanjut, maklumat terperinci ada di 'Center for Orang Asli Concerns' di www.coac.org.my.


Buku cerita (aku beli) dan booklet MyConstitution (yang free)


Sekian, laporan saya bagi kali ini. Kalau ko berminat untuk join aktiviti-aktiviti Frinjan yang frinj dan happening, aku akan hello/roger korang semua supaya ko boleh pergi sana ramai-ramai. Jangan risau. Event ini family-freindly.

Johnny, out.

7 comments:

Perempuan cerdas said...

Aww thank you awak!

Tak tegur pun haritu?

:)

M

Johnny B. Rempit said...

M? M mana nih? Dial M for Murder?

;p

GombakRock said...

entah you ni...sampai I pun you tak tegur...pastu amek gambar curi2.. ala paparazzi gittew! haha

Johnny B. Rempit said...

You... Jangan la marah I. I malu la masa tu. Hikhikhik...

Kitew ni baru jer nak join movement youolls, so kena low frofail dulu, occay...

Faizah Roslaini said...

Wauw.. happening nampaknya En Johnny yer. Kalau ada kesempatan aku pun nak gi namun aku sedar akan kenyataan diri. Aku ramai anak kecik dan semuanya tidur awal.

BTW buku Orang Asal tu hari tu aku ada nampak kat gerai Gerakbudaya. Nak beli tapi time tu tak cukup pitis. Best ke weh?

Johnny B. Rempit said...

The book is really good, especially for your little muchkins. And its all local animals. No flying horses and stuff. There's also a BM version but its a bit outdated. The BI version has very nice illustrations.

Pegi la next event diorang. Its on the 1st of May, theme dia 'Kolar Biru'. Take your munchkins along, whydoncha? It's really family friendly and not like a typical gig with angst-fueled, emo teens sulking around. Vibe dia cool dan relaxed.

Johnny B. Rempit said...

Nooooooo.... Komen M. Morticia dah hilang! Apa niiiii....


O, for some sunny spell
To dissipate the shadows of this HELL!